Outdoor cooking i fokus för SweDish Porks höstkampanj

2024-04-24

Sveriges Grisföretagares kommunikationskoncept SweDish Pork tar avstamp i den utbredda trenden kring outdoor cooking i årets höstkampanj. I fronten finns SM-finalisterna i utomhusmatlagning, Knútur Kristjánsson och Mattias Hemhagen. Med egenkomponerade recept ska de inspirera till att fortsätta umgås och laga mat utomhus, med svenskt klimatsmart griskött i fokus.

– Att nyttja naturen som kök och skafferi är inte längre bara för hurtfriska matfantaster. Allt fler hittar ut i den svenska naturen, och då finns det inget bättre än en måltid av grillat svenskproducerat griskött ihop med svamp, rotfrukter eller kål. Det var självklart att höstens fokus skulle involvera outdoor cooking, säger Mattias Espert, ordförande i Sveriges Grisföretagare/SweDish Pork och grisbonde.

Till vardags driver Knútur Kristjánsson restaurangen Rådhustorget No:1A i Falkenberg och Mattias Hemhagen är kökschef på Solhaga Stenugnsbageri i Slöinge. De är även aktuella som SM-finalister i tävlingen SM i Utomhusmatlagning där de deltar i team Eldiviður (Firewood). Finalen går av stapeln i maj nästa år.

I höstkampanjen inspirerar kockarna konsumenterna med nytänkande och goda recept på fläsksida, griskind och karré. Allt lagat med svenska råvaror över öppen eld ute i naturen.

– Att laga mat över öppen eld ger en naturlig, rökig smak som gör svenskt griskött otroligt gott. Svenskt griskött är fint och saftigt, och ett av de mer klimatsmarta köttslagen. Det känns oerhört kul att genom SweDish Pork få dela med sig av recept att tillaga utomhus, och vi hoppas att många testar dem, säger Mattias Hemhagen.

– Utöver att nå ut med spännande recept för utomhusmatlagning vill vi också öka konsumenternas kunskap om det svenska grisköttet. Det innehåller viktiga näringsämnen som kroppen behöver och kött är ett av våra mest näringstäta livsmedel, det är få som vet det, menar Mattias Espert.

Kampanjen går på Instagram och Youtube samt visas på SweDish Porks webbsida.