Gemensam satsning på svenskt griskött

2022-10-07

Med målet att främja den inhemska grisproduktionen, stärka tillgången och utveckla efterfrågan på svenskt griskött i Coops butiker, inleder butikskedjan och HKScan nu ett utökat samarbete.

Enligt aktörerna är efterfrågan på svenskt kött fortsatt stark. Sedan tidigare samarbetar man kring satsningar på Naturbeteskött och stöd till unga nötköttsproducenter, och nu kommer man alltså ta samarbetet vidare och gör en gemensam satsning på svenskt griskött. Förhoppningarna är att kunna främja och stärka den inhemska grisproduktionen och därmed tillgången på svenskt griskött och charkuterier i butik.

Samarbetssatsningen kommer att inledas i september i år och ska omfatta drygt 10 000 ton fläskkött på årsbasis, där en större helfallsaffär ingår.

– Det är verkligen roligt att vi nu tar nästa steg tillsammans i ett samarbete som sträcker sig över hela värdekedjan. Viktigt inte minst för våra svenska grisbönder, både i de tuffa tider vi nu går igenom men framför allt på lång sikt. Tillsammans hittar vi nya vägar för att utveckla de svenska konsumenternas efterfrågan på produkter baserade på svenskt fläskkött, säger Torbjörn Lithell, vp retail, HKScan Sverige, i ett pressmeddelande.

Relaterat innehåll