Publicerad 2005-12-06

Här hamnar pengarna

Media såsom dagstidningar och TV/Radio har vid upprepade tillfällen intresserat sig för matens ursprung och produkternas märkning. Den 25 november var Lars Hultström, Sveriges Grisproducenter i TV 4, i butik i debatt om ursprung och märkning.

Under vinjetten 'Hej alla hungriga', konstaterade Aftonbladet den 24 november att butikerna skor sig på svenskt kött.
Den 24 november studerade Aftonbladet skillnaderna i butikernas inköpspriser när det gäller importkött och svenskt kött.

Sveriges största kvällstidning fann då att butikerna skor sig på det svenska köttet.

Det värsta exemplet visade en skillnad på 6 kronor i inköpspris och 94 kronor i utpris till konsumenten. I en spalt i Aftonbladet konstaterades att 'svenskt kött kan bli nästan hur dyrt som helst'. Många väljer det ändå. Frågan är bara vem som ska tjäna på möjligheten att ta ut ett högt pris. Den som står för kvaliteten och skapar trovärdigheten (den svenske grisuppfödaren) eller den som kränger köttet över disk (butiksägaren).

Om konsumenten förstår detta samband, kan makten kanske förskjutas till förmån för de som sitter på 'världens bästa' griskött.

Svensk slakt- och charkindustri vet att pengar finns i det svenska. Förhoppningsvis hittar man vägar att ta ut dem.

Gunder Eriksson, f d vd på Siljans Chark var tillfrågad i artikeln i Aftonbladet, liksom Hampe Mobärg på Swedish Meats och Eva Stenberg på LRF Kött. Deras kunskaper om köttproduktion och handel fick genomslag. Utmärkt.